Цензурування Вікіпедії

Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії.
Перейти до навігації Перейти до пошуку

Сьогодні Вікіпедія заблокована у Китаї, але вона підлягала цензурі у низці країн, включаючи Китай, Францію, Німеччину, Іран, Пакистан, Росію, Саудівську Аравію, Сирію, Таїланд, Туніс, Туреччині,[1] Велику Британію, Узбекистан та Венесуелу. Деякі з випадків блокування є типовими прикладами поширеної інтернет-цензури, яка включає й вміст Вікіпедії. Частина з них - це заходи що перешкоджають перегляду певного вмісту, який вважається образливим чи неприйнятним.

Тривалість блокувань варіюється від декількох днів до декількох років. Коли Вікіпедія працювала за протоколом HTTP, уряди країн могли заблокувати певні статті, однак з 2011 року Вікіпедія почала переходити на HTTPS. 2015 року цей перехід завершився[2] і з того часу єдиним можливим варіантом цензури стало повне блокування мовного розділу. Це сприяло тому, що частина країн відмовилася від блокувань статей взагалі і зробила Вікіпедію вільною, а частина розширила свої заборони на весь сайт. Наразі Вікіпедія заблокована у Китаї (з 23 квітня 2019 року).

За країною[ред. | ред. код]

Австралія[ред. | ред. код]

2018 року головний суддя Вікторіанського округу Пітер Кідд у межах судового процесу над австралійським кардиналом Джорджем Пеллом виніс рішення про неприпустимість публікації доказів обвинувачення та вироку суду. Цей порядок застосовується «у всіх австралійських штатах та територіях» та «на будь-якому веб-сайті чи в іншому електронному або широкомовному форматі, доступному в межах Австралії».[3] Це чітко включало Вікіпедію, яку цитували, але не стягували плату.[4]

Китай[ред. | ред. код]

Доступ до Вікіпедії у Китаї не був стабільним через жорстку цензуру китайського мовного розділу, а з квітня 2019 року в Китаї заблоковані всі версії енциклопедії.[5][6][7]

Китайська Вікіпедія була запущена в травні 2001 року.[8] Вікіпедія отримала позитивне висвітлення в державній пресі Китаю на початку 2004 року, але була заблокована 3 червня 2004 року, напередодні 15-ї річниці протестів на площі Тяньаньмень 1989 року . Пропозиції щодо самоцензури в спробі відновити сайт китайською спільнотою Вікіпедії були відхилені. Однак історія International Herald Tribune, що порівнює записи на китайській та англійській Вікіпедіях на такі теми, як Мао Цзедун та Тайвань, зробила висновок, що китайські записи були «промиті та очищені» від політичних суперечок.[9] 22 червня 2004 року доступ до Вікіпедії було відновлено без пояснень причин. У вересні того ж року Вікіпедія знову була заблокована з невідомих причин[10] але лише на чотири дні. У жовтні 2005 року в Китаї Вікіпедія знову була заблокована. Користувачі Вікіпедії Ши Чжао та Цуй Вей писали листи до технічних працівників та органів влади, намагаючись переконати їх розблокувати веб-сайт. У листі наголошувалося, що: «Блокуючи Вікіпедію, ми втрачаємо шанс представити голос Китаю світові, дозволяючи злим культам, силам незалежності Тайваню та ін. … представляти спотворене зображення Китаю».

У жовтні 2006 року The New York Times повідомив, що англійська Вікіпедія була розблокована в Китаї, хоча китайська Вікіпедія залишалася заблокованою. Дослідник засобів масової інформації Ендрю Лі в блозі повідомив, що не може прочитати англомовну статтю про протести на площі Тяньаньмень 1989 року в Китаї.[11] Лі також заявив, що «не існує монолітного керування Великим Брандмауером Китаю», зазначивши, що для користувачів різних постачальників послуг Інтернету в різних місцях Китаю — China Netcom в Пекіні, China Telecom в Шанхаї та різних провайдерів в Аньхої — Китайська Вікіпедія була заблокований лише в Аньхої.[12] Організація «Репортери без кордонів» похвалила лідерів Вікіпедії за те, що вони не цензурувались.[13]

10 листопада 2006 року Лі повідомив, що китайська Вікіпедія була повністю розблокована.[14] Лі підтвердив повне розблокування через кілька днів і запропонував частковий аналіз наслідків на основі швидкості створення нових облікових записів у китайській Вікіпедії. До розблокування створювалося 300—400 нових облікових записів щодня. За чотири дні після розблокування кількість нових реєстрацій збільшилася втричі і перевищила 1200 щоденних, що зробило китайський мовний розділ другим за темпами зростання після англійського. Аналогічно, було на 75 % більше статей, створених за тиждень, що закінчується 13 листопада, ніж протягом тижня раніше. У той самий вихідний, коли китайська Вікіпедія пройшла позначку в 100 000 статей, Лі передбачив, що 100 000 статей буде створено досить швидко, але що існуючий корпус користувачів китайської Вікіпедії має навчати нових користувачів основним політикам та нормам Вікіпедії.[15]

16 листопада 2006 інформаційне агентство Reuters повідомило, що головна сторінка китайської Вікіпедії доступна для перегляду, але не сторінки з деякими табу-політичними сюжетами, такими як «4 червня [протести 1989 року]».[16] Однак наступні звіти дозволяють припустити, що і китайську, і англійську версії було розблоковано 17 листопада.[17] 15 червня 2007 року було відновлено доступ до неполітичних статей в англійській Вікіпедії.[18] 6 вересня 2007 року IDG News повідомила, що англійська Вікіпедія знову була заблокована в Китаї.[19] 2 квітня 2008 року Reuters повідомив, що блоки на англійській та китайській Вікіпедіях були зняті,[20][21] що також підтвердила новинна служба BBC. Це відбулося через наявність закордонних журналістів, які прибували до Пекіна, щоб висвітлювати літні Олімпійські ігри 2008 року та на прохання Міжнародного олімпійського комітету про свободу преси під час ігор. У вересні 2008 року Джиммі Вейлз провів зустріч із віце-директором Інформаційного бюро Державної ради Китаю Цай Мінджао.[22]

Згідно з повідомленням, опублікованим в American Economic Review у 2011 році, блокування китайської Вікіпедії не тільки зменшило групу користувачів, але й зменшило внески нерозблокованих користувачів в середньому на 42,8 %.[23]

2012 році в Китаї були доступні китайський і англійський мовні розділи[24] за винятком політичних статей. Якщо китайський ІР намагався отримати доступ (включаючи пошук) «чутливої» статті, IP блокували і відвідування Вікіпедії було недоступним впродовж декількох хвилин до години.

Влада Китаю почала блокувати доступ до захищеної (HTTPS) версії сайту 31 травня 2013 року, хоча незахищена (HTTP) версія все ще доступна — остання вразлива для фільтрації за ключовими словами, що дозволяє вибірково блокувати окремі статті. Greatfire закликав Вікіпедію та користувачів обійти блок, отримуючи доступ до інших IP-адрес, що належать Вікіпедії, за допомогою HTTPS. У 2013 році, після того, як Джиммі Вейлз заявив, що Вікіпедія не терпить «5 секунд» цензури, Шен Йі, дослідник Інтернету в університеті Фудан в Шанхаї, заявив, що, хоча «Вікіпедія проти китайського уряду, це може бути не обов'язково таким великим» стикаючись з вимогами уряду США або європейських правосуддя щодо зміни або видалення статей або розкриття інформації".

З червня 2015 року всі мовні розділи перенаправляють запити HTTP на відповідні адреси HTTPS, тим самим роблячи шифрування обов'язковим для всіх користувачів. Як наслідок, китайські цензори не можуть бачити, які конкретні сторінки переглядає людина, а тому не можуть блокувати певну підмножину сторінок (наприклад, Ай Вейвей, Лю Сяобо або Площа Тяньаньмена)[25] як це було у минулі роки. У результаті Пекін вирішив заблокувати всю китайську Вікіпедію;[26] станом на червень 2015 року.[27] Засновник Вікіпедії Джиммі Вейльз заявив, що він прилетить до Китаю, щоб розблокувати сайт протягом двох тижнів на саміті Leadership Energy Asia Asia в Куала-Лумпурі 2 грудня 2015 року. Уряд КНР повністю заблокував усі мовні версії сайту знову 4 грудня (за місцевим часом).[28] Велика кількість китайських користувачів Інтернету скаржилася на це блокування у соціальних мережах, хоча більшість скарг було видалено.[29] Однак, вдень 6 грудня (за місцевим часом) у Китаї знову вдалося відвідати іншомовні розділи Вікіпедії.[30]

Джиммі Вейлз зустрівся з Лу Вей, директором управління кіберпростором Китаю 17 грудня 2015 року під час Всесвітньої інтернет конференції, що проходила в м. Вучжен, Чжецзян. Вейльз розповів Лу Вей, як працюють Вікіпедія та Вікімедія у світі, та висловив сподівання регулярно зустрічатися з Лу Вей та Кіберпросторовою адміністрацією Китаю в майбутньому. Коли журналіст запитав, чи він буде сприяти приховуванню певної інформації для підтримки стабільної роботи в Китаї, він відповів «Ніколи».[31] Попри це, виступ Джиммі Вейлза також був цензурованим. У межах панельної дискусії було сказано про те, що вдосконалення машинного перекладу може унеможлити владі контролювати потоки інформації в майбутньому. Однак в офіційному перекладі його заявою було те, що такі вдосконалення допоможуть урядам краще проаналізувати інтернет-комунікації.[32]

Зашифрована японська Вікіпедія заблокована в Китаї з 28 грудня 2017 року.[33]

23 квітня 2019 року в Китаї були заблоковані всі мовні розділи Вікіпедії.[5][6][34]

Франція[ред. | ред. код]

Ремі Матіс, адміністратор французької Вікіпедії на якого здійснювався тиск.

У квітні 2013 року стаття у Вікіпедії, що описує військову радіостанцію П'єр-сюр-От, привернула увагу французької агенції внутрішніх розвідок DCRI. Агентство намагалося видалити статтю про цей об'єкт із французької Вікіпедії. DCRI тиснув на адміністратора Французької Вікіпедії Ремі Матіса.[35][36] Представниками Фонду Вікімедіа було поставлене питання до DCRI щодо того, у чому були претензії до статті. Вона відображала інформацію з документального фільму 2004 року, зробленому французьким місцевим телебаченням Télévision Loire 7, який є у вільному доступі в Інтернеті.[37] DCRI відмовився надати ці деталі та повторив свою вимогу про вилучення статті.

Пізніше статтю було відновлено іншим автором Вікіпедії, який жив за межами Франції, у Швейцарії.[38] У результаті суперечки стаття стала найпопулярнішою сторінкою у Французькій Вікіпедії[39] із понад 120 000 переглядами упродовж 6–7 квітня 2013 року.[40] Також її було перекладено іншими мовами.[41] Французька газета 20 хвилин,[42] Ars Technica, та Slashdot,[43] зазначили це як живий приклад ефекту Стрейзанд. Міністерство внутрішніх справ Франції заявило агентству France-Presse, що не буде коментувати інцидент.[44]

Згідно з судовим джерелом, яке цитується в сюжеті AFP 8 квітня, вилучення статті «було здійснено як частина попереднього розслідування» під керівництвом «антитерористичної секції паризької прокуратури» на підставі статті Вікіпедії з французької мови поставлено під загрозу «службову інформацію, пов'язану з ланцюгом передачі ядерних замовлень».[45]

Після інциденту «Télévision Loire 7» заявила, що очікує, що DCRI попросить видалити фільм 2004 року, на якому базується стаття у Вікіпедії, хоча він був випущений з погодженням та співробітництві збройних сил Франції.[46] Національний союз комісарів поліції запропонував наступним кроком судової влади доручити французьким постачальникам Інтернет-послуг заблокувати доступ до статті Вікіпедії.[47] Однак неурядова організація, заснована у Франції, «Репортери без кордонів» розкритикувала дії DCRI як «поганий прецедент». Прес-секретар організації заявив Le Point, що «якщо установа вважає, що інформація про секретний об'єкт була оприлюднена, вона має всі можливості бути визнана судами, аргументуючи та уточнюючи її застосування. Тоді саме суддя, захисник основних свобод, повинен оцінювати реальність і ступінь військової таємниці». Прес-секретар зазначив, що інформація, що міститься у статті, походить із документального фільму, який раніше був знятий та розповсюджений у співпраці з армією, і що посередники не повинні нести відповідальність.[48]

Німеччина[ред. | ред. код]

Ухвала суду 2009 року заборонила німецькій Вікіпедії розкривати особу Вольфганга Верле та Манфреда Лобера, двох злочинців, засуджених за вбивство баварського актора Вальтера Седлмайра. В іншому випадку Wikipedia.de (інтернет-домен, керований Wikimedia Deutschland) було заборонено вказувати на власне вміст Вікіпедії. Ухвала суду була тимчасовою забороною у справі, яку порушив політик Лутц Хайльман через претензії щодо його участі в розвідувальній службі колишньої Німецької Демократичної Республіки Штазі .[49]

Іран[ред. | ред. код]

У доповіді в листопаді 2013 року, опублікованій Центром глобальних комунікаційних досліджень Університету Пенсільванії, дослідники Колін Андерсон та Німа Назері відсканували 800 000 статей у Вікіпедії на перській мові та встановили, що уряд Ірану блокує 963 сторінкок. За словами авторів, «Цензори неодноразово націлювали сторінки Вікіпедії про конкурентів уряду, релігійні переконання меншин та критику держави, чиновників та поліції. Трохи менше половини заблокованих Wiki-сторінок — це біографії, включаючи сторінки про осіб, яких влада нібито затримала або вбила».[50] Андерсон зазначив, що перська Вікіпедія, як мікрокосм іранського Інтернету, є «корисним місцем для розкриття типів забороненого в Інтернеті типового вмісту та відмінним шаблоном для виявлення тем, що блокують ключові слова та правила фільтрації, які застосовуються в Інтернеті».[51] У травні 2014 року, за інформацією Mashable, уряд Ірану заблокував принаймні дві сторінки в Перській Вікіпедії .[52]

2015 року програмне забезпечення Вікіпедії перейшло на протокол HTTPS, не залишивши уряду Ірану іншого вибору, крім того, щоб блокувати її повністю або взагалі не блокувати. Іран обрав останнє. Wikimedia Commons була заблокована упродовж першої половини 2016 року, але з тих пір бло�� було знято.

Пакистан[ред. | ред. код]

31 березня 2006 року весь домен Wikipedia.org був заблокований у Пакистані, оскільки одна стаття містила інформацію, що стосується спірних зображень пророка Магомета.[53][54][55]

Англійська версія Вікіпедії була заблокована в Пакистані впродовж декількох днів у травні 2010 року під час суперечки, щодо карикатури Everybody Draw Mohammed Day[en].[56][57]

Росія[ред. | ред. код]

5 квітня 2013 року речник Федеральної служби з нагляду за зв'язком, інформаційними технологіями та засобами масової інформації (також відомий як Роскомнагляд) підтвердив, що Вікіпедія потрапила в чорний список, заявивши, що вона мала бути там «давно. Я не знаю, чому лише зараз вони прокинулися».[58] Ця заява була зроблена того ж дня, коли російська Вікіпедія отримала повідомлення від Роскомнагляду про необхідність видалення статті "Куріння каннабісу" із загрозою повного блокування мовного розділу.[59] Цензура в Інтернеті стала більш поширеною після прийняття нового закону у березні 2013 року, який дозволив уряду блокувати вміст, який вважається незаконним або шкідливим для дітей.[60]

З 18 серпня 2015 року, Роскомнадзор доручив адміністраторам Росії Вікіпедії видалити статтю про Чарас, різновид коноплі, інакше вони будуть змушені повністю блокувати Вікіпедію (часткові обмеження були ввдені раніше).[61][62] Роскомнадзор пояснив, що «якщо Вікіпедія вирішила функціонувати на основі https, що не дозволяє обмежувати окремі сторінки на своєму сайті, весь веб-сайт буде заблокований», якщо вони не дотримуються.[63] У відповідь на блок, що насувається, директор НП «Вікімедія» Володимир Медейко стверджував, що статтю вже було швидко та адекватно переписано для усунення суперечливих моментів та задоволення порядку, використовуючи наукові статті та документи ООН[64], і також спробували зберегти текст, перенісши його до статті « Хашиш (ру: Гашиш)». Представники Вікіпедії заявили, що якщо доступ буде обмежений, вони подадуть скаргу до прокуратури проти Роскомнагляду та оскаржать рішення.[65] Передбачаючи заборону, російська Вікіпедія опублікувала ресурс під назвою «Що робити, якщо Вікіпедія була заблокована».[66] 24 серпня Роскомнадзор доручив російським інтернет-провайдерам заблокувати Вікіпедію. У ніч на 25 серпня близько 10-20 % російських користувачів мали проблеми з доступом до Вікіпедії, який залежить від регіонів та пристроїв, що використовуються.[67] Також в цю ж дату статтю Чарас було вилучено з реєстру заборонених статей. Роскомнадзор пояснив, що «повідомили Федеральну службу контролю за наркотиками, що було внесено достатньо змін, що відповідають умовам ухвали суду».

Саудівська Аравія[ред. | ред. код]

11 липня 2006 року уряд Саудівської Аравії заблокував доступ до Google та Вікіпедії через те, що, на його думку, вони містять багато сексуального та політичного контенту.[68] Велика кількість статей англійської та арабської Вікіпедії були цензуровані в Саудівській Аравії, а Вікіпедія ще необноразово блокувалась.[69][70]

Сирія[ред. | ред. код]

Доступ до арабської Вікіпедії був заблокований в Сирії з 30 квітня 2008 по 13 лютого 2009, хоча інші мовні розділи залишалися доступними для перегляду та редагування.[71]

Туніс[ред. | ред. код]

Вікіпедіїя була недоступна у Тунісі у період з 23 по 27 листопада 2006 року.

Туреччина[ред. | ред. код]

29 квітня 2017 року група моніторингу Turkey Blocks виявила відсутність доступу до всіх мовних розділів Вікіпедії на всій території Туреччини.[72][73] Блокування сталося після того, як турецька влада не отримала задовільної відповіді від Вікіпедії на вимогу «видалити вміст письменників, які підтримують терор та пов'язані з терористичними групами».[74]

Повному блокуванню передувала часткова цензура певних статей, що мали певний політичний чи етичний зміст: «KADIN üreme organları» (вульва), «insan penisi» (людський пеніс), «2015 Türkiye genel seçim anketleri» (2015 Результати опитування щодо виборів в Туреччині), «vajina» (піхва) і «testis torbası» (мошонка). Рішення суду щодо цієї цензури не було. Один турецький інтернет-провайдерів TTNET спекулятивно припускав, що Вікіпедія зламана, але Кетрін Мар із Фонду Вікімедіа спростувала цю інформацію.[75]

Станом на грудень 2019 року, Вікіпедія все ще була заблокованою в Туреччині[76], однак була доступна в турецьких університетах із покриттям eduroam.

Вночі з 15 на 16 січня 2020 року блокування Вікіпедії в Туреччині було припинено.[77]

Велика Британія[ред. | ред. код]

У грудні 2008 року неурядова організація «Internet Watch Foundation», що розташована у Великій Британії, додала статтю Вікіпедії Virgin Killer до свого чорного списку в Інтернеті через обкладинку альбому. На обкладинці зображена дитина у такій позі, яку можна класифікувати як: «еротичні позування без сексуальної активності».[78] У результаті багато великих постачальників Інтернет-послуг у Великій Британії заблокували перегляд усієї статті за допомогою системи Cleanfeed,[79] і значна частина користувачів не мала змоги редагувати Вікіпедію завдяки засобам, які використовували IWF для блокування зображення. Після обговорення з представниками Фонду Вікімедіа та скарг громадськості IWF через три дні відмінили своє рішення і підтвердили, що надалі вони не будуть блокувати копії подібних зображень розміщених на закордонних хостингах.[80]

Узбекистан[ред. | ред. код]

2007 та 2008 роках в Узбекистані двічі на короткий час була заблокована Вікіпедія.[81] Також блокування узбецької Вікіпедії привернуло увагу міжнародної преси наприкінці лютого 2012 року.[82] Користувачі Інтернету в Узбекистані не можли відкривати статті узбецькою мовою, відбувалося перенаправлення на MSN, хоча з іншими мовними розділами проблем не викникало.[83]

У жовтні 2016 року узбецька Вікіпедія стала доступною для узбецьких користувачів через протокол HTTPS.

Венесуела[ред. | ред. код]

Netblocks повідомляють про випадки блокування Вікіпедії у Венесуелі компанією CANTV станом на 12 січня 2019 року

Увечері 12 січня 2019 року Інтернет-обсерваторія NetBlocks зібрала технічні докази блокування Вікіпедії у Венесуелі. Обмеження здійснювала компанія CANTV, найбільший в країні телекомунікаційний постачальник. NetBlocks виявила, що це збіглося з іншими обмеженнями, які вплинули на здатність венесуельців спілкуватися та отримувати доступ до інформації протягом попередніх 24 годин. Вважається, що причиною стала стаття, в якій новопризначений президент Національної асамблеї Хуан Гуайдо був названий «51-м президентом Республіки Венесуела». Зібрані дані також показали, що нещодавно було обмежено кількість місцевих веб-сайтів, що свідчить про те, що недавня політична нестабільність може бути основною причиною[84] жорсткого режиму контролю в Інтернеті.[85][86]. Намагання опанувати інформаційний простір Венесуели стають зрозумілими на фоні масованого втручання у ситуацію в цій країні російських спецслужб[87]

Примітки[ред. | ред. код]

  1. Turkish authorities block access to Wikipedia: monitor. Arab News. 29 April 2017. Архів оригіналу за 29 April 2017. Процитовано 29 April 2017. 
  2. Clark, Justin; Faris, Robert; Heacock Jones, Rebekah (2017). Analyzing Accessibility of Wikipedia Projects Around the World. Berkman Klein Center (en). Архів оригіналу за 20 September 2018. Процитовано 20 September 2018. 
  3. Why was Pell's conviction kept secret?. BBC (en-GB). 2019-02-26. Архів оригіналу за 18 September 2019. Процитовано 2019-09-22. 
  4. Wikipedia:Wikipedia Signpost/2019-08-30/Op-Ed. Signpost (en). 2019-09-03. Процитовано 2019-09-22. 
  5. а б Gandolfo, Ryan. Wikipedia Currently Down in China. That's Beijing. Архів оригіналу за 24 April 2019. Процитовано 24 April 2019. 
  6. а б Sukhbir Singh; Arturo Filastò; Maria Xynou (4 May 2019). China is now blocking all language editions of Wikipedia. Open Observatory of Network Interference. Процитовано 7 May 2019. «The following chart, based on OONI data, illustrates that multiple language editions of Wikipedia have been blocked in China as of April 2019.{...}OONI measurements show that many of these Wikipedia domains were previously accessible, but all measurements collected from 25th April 2019 onwards present the same DNS anomalies for all Wikipedia sub-domains.{...}Based on these tests, we were able to conclude that China Telecom does in fact block all language editions of Wikipedia by means of both DNS injection and SNI filtering.» 
  7. {{{title}}}. Public Television Service. Процитовано 20 May 2019. “在中國境內所有的維基百科今天都被封閉都被關閉了
  8. Pan, Philip (20 February 2006). Reference Tool on Web Finds Fans, Censors. The Washington Post (Beijing). Архів оригіналу за 5 August 2011. Процитовано 23 December 2011. 
  9. Montopoli, Brian (30 November 2006). Is Wikipedia China Really Wikipedia?. CBS News. Associated Press. Архів оригіналу за 4 August 2011. Процитовано 23 December 2011. 
  10. Alert: Authorities block access to online encyclopaedia. International Freedom of Expression Exchange. 21 October 2005. Архів оригіналу за 11 December 2011. Процитовано 23 October 2011. 
  11. Cohen, Noam (16 October 2006). Chinese Government Relaxes Its Total Ban on Wikipedia. The New York Times. Архів оригіналу за 20 February 2019. Процитовано 23 December 2011. 
  12. China PARTIALLY unblocks Wikipedia. andrewlih.com blog. Архів оригіналу за 1 December 2006. Процитовано 24 December 2006. 
  13. China 'unblocks' Wikipedia site. BBC News. 16 November 2006. Архів оригіналу за 26 March 2012. Процитовано 23 December 2011. 
  14. Chinese Wikipedia now fully unblocked?. andrewlih.com blog. Архів оригіналу за 24 June 2007. Процитовано 24 December 2006. 
  15. Chinese Wikipedia's Surge in Growth. andrewlih.com blog. Архів оригіналу за 30 September 2007. Процитовано 24 December 2006. 
  16. Wikipedia unblocked in China after year-long ban. Reuters. Архів оригіналу за 9 March 2012. Процитовано 24 December 2006. 
  17. The Nanny changes her mind: Wikipedia blocked again. DANWEI. Архів оригіналу за 21 February 2007. Процитовано 24 December 2006. 
  18. English Wikipedia unblocked in China. Процитовано 20 June 2007. 
  19. Schwankert, Steven (6 September 2007). Wikipedia Blocked in China Again. IDG News via PCworld. Архів оригіналу за 23 November 2007. Процитовано 26 January 2008. 
  20. Barak, Sylvie (3 April 2008). China uncensors Wikipedia. The Inquirer. Архів оригіналу за 6 April 2008. Процитовано 3 April 2008. 
  21. Cade Metz (31 July 2008). Chinese net censors unblock BBC, Wikipedia. The Register. Архів оригіналу за 5 August 2008. Процитовано 31 July 2008. 
  22. Wikipedia's Jimmy Wales meets China's censors. Rconversation.blogs.com. 1 October 2008. Архів оригіналу за 10 July 2011. Процитовано 13 June 2011. 
  23. Group Size and Incentives to Contribute: A Natural Experiment at Chinese Wikipedia, Xiaoquan (Michael) Zhang, Feng Zhu. American Economic Review. Jun 2011, Vol. 101, No. 4: Pages 1601—1615
  24. Wikipedia founder caps off MSE Symposium. The Johns Hopkins News-Letter. 15 November 2012. Архів оригіналу за 25 February 2013. Процитовано 23 November 2012. 
  25. Interview with Jimmy Wales, founder of Wikipedia and Wikia 5:18. YouTube.com. 2017-10-26. Процитовано 2019-01-12. 
  26. Naidu, Sumisha (2 December 2015). Wikipedia boss to lobby China to unblock website. Channel News Asia (Singapore). Архів оригіналу за 3 December 2015. Процитовано 5 December 2015. 
  27. Smith, Charlie (18 June 2015). We Had Our Arguments, But We Will Miss You Wikipedia. Huffington Post (United States). Архів оригіналу за 19 June 2015. Процитовано 19 June 2015. 
  28. China has blocked Wikipedia again. PixelsTech.net. 5 December 2015. Архів оригіналу за 8 December 2015. Процитовано 6 December 2015. 
  29. 基金会全站IP被墙 维基百科所有语言全面阵亡. China Digital Times. 4 December 2015. Архів оригіналу за 28 December 2015. Процитовано 29 December 2015. 
  30. 维基创始人:向鲁炜介绍了运作模式 不知为何在内地被禁. South China Morning Post. 18 December 2015. Архів оригіналу за 22 March 2016. Процитовано 29 December 2015. 
  31. 楊立贇 (Yeung L.) (17 December 2015). 維基百科創辦人稱永不以審查換解禁 今首晤網信辦未達共識 [Wikipedia founder meets "China's Internet Tsar"]. Ming Pao. Архів оригіналу за 20 December 2015. Процитовано 17 December 2015. 
  32. Areddy, James T. (17 December 2015). Anti-Wikipedian Translation At China's Internet Conference. WSJ. Архів оригіналу за 23 December 2015. Процитовано 29 December 2015. 
  33. ja.wikipedia.org. GreatFire. Архів оригіналу за 20 January 2018. Процитовано 19 January 2018. 
  34. Wikipedia blocked in China in all languages. BBC News. 14 May 2019. Архів оригіналу за 15 May 2019. Процитовано 15 May 2019. 
  35. Willsher, Kim (7 April 2013). French secret service accused of censorship over Wikipedia page. The Guardian. Архів оригіналу за 11 May 2019. Процитовано 7 April 2013. 
  36. Kleinz, Torsten (6 April 2013). Französischer Geheimdienst verlangt Löschung eines Wikipedia-Artikels. Heise Online (German). Heise. Архів оригіналу за 21 June 2019. Процитовано 5 April 2013. 
  37. Poncet, Guerric (9 April 2013). Wikipédia et DCRI : la chaîne locale "s'attend" à être censurée. Le Point (French) (Paris). Архів оригіналу за 22 October 2017. Процитовано 9 April 2013. 
  38. Error on call to Template:cite press release: Parameter title must be specified
  39. Geuss, Megan (6 April 2013). Wikipedia editor allegedly forced by French intelligence to delete "classified" entry. Arstechnica. Архів оригіналу за 8 April 2013. Процитовано 7 April 2013. 
  40. Wikipedia article traffic statistics for 'Station hertzienne militaire de Pierre-sur-Haute'. stats.grok.se. Архів оригіналу за 14 April 2013. 
  41. List of translations on Wikidata
  42. La DCRI accusée d'avoir fait pression pour obtenir la suppression d'un article Wikipedia. 20 minutes (French). 6 April 2013. Архів оригіналу за 8 April 2013. Процитовано 9 April 2013. 
  43. saibot834 (6 April 2013). French intelligence agency forces removal of Wikipedia entry. Slashdot. Архів оригіналу за 9 April 2013. Процитовано 7 April 2013. 
  44. La DCRI accusée d'avoir fait supprimer un article sur Wikipedia (French). Agence France-Presse. 6 April 2013. Архів оригіналу за 9 April 2013. Процитовано 9 April 2013. 
  45. CP; Huet, Anne-Claire (8 April 2013). Le retrait de l'article Wikipedia demandé dans le cadre d'une enquête préliminaire. La Chaîne Info (French). Архів оригіналу за 8 April 2013. Процитовано 9 April 2013. 
  46. Poncet, Guerric (10 April 2013). Wikipédia et DCRI : la chaîne locale "s'attend" à être censurée. Le Point (French). Архів оригіналу за 22 October 2017. Процитовано 9 April 2013. 
  47. Poncet, Guerric (10 April 2013). Un syndicat de police évoque le filtrage de Wikipédia. Le Point (French). Архів оригіналу за 12 April 2013. Процитовано 10 April 2013. 
  48. Poncet, Guerric (10 April 2013). RSF dénonce les 'manoeuvres de la DCRI' contre Wikipédia. Le Point (French). Архів оригіналу за 12 April 2013. Процитовано 10 April 2013. 
  49. Efroni, Zohar (16 November 2008). German Court Orders to Block Wikipedia.de Due to Offending Article. Center for Internet and Society Blog. Stanford University Law School. Архів оригіналу за 22 July 2010. Процитовано 18 March 2010. 
  50. Anderson, Colin; Nazeri, Nima (7 November 2013). Citation Filtered: Iran's Censorship of Wikipedia. Center for Global Communication Studies (University of Pennsylvania). 
  51. How Iran Uses Wikipedia To Censor The Internet. BuzzFeed. 12 November 2013. Архів оригіналу за 27 April 2016. Процитовано 25 August 2017. 
  52. Iran blocks access to Google, Wikipedia: Report. Times of India. 17 May 2014. Архів оригіналу за 18 May 2014. Процитовано 17 May 2014. 
  53. Websites blocked, PTA tells SC: Blasphemous material. Dawn. 14 March 2006. Архів оригіналу за 12 September 2013. Процитовано 5 June 2013. 
  54. Pakistan Blocks Wikipedia. Blogcritics. 31 March 2006. Архів оригіналу за 5 June 2011. Процитовано 13 April 2010. 
  55. Wikipedia Blocked in Pakistan for seven hours. Karachi Metblogs. 31 March 2006. Архів оригіналу за 14 July 2011. Процитовано 13 April 2010. 
  56. Ali, Basit (20 May 2010). Youtube, Wikipedia, Flickr blocked in Pakistan after Facebook. Архів оригіналу за 12 March 2016. Процитовано 28 November 2017. 
  57. Pakistan blocks access to YouTube in internet crackdown. BBC News. 20 May 2010. Архів оригіналу за 3 December 2017. Процитовано 28 November 2017. 
  58. Russian media regulator confirms Wikipedia blacklisted. Russia Beyond The Headlines. Interfax. 5 April 2013. 
  59. Russia May Block Wikipedia Access Over Narcotics Article | RIA Novosti. RIA Novosti. 6 May 2013. Архів оригіналу за 10 April 2013. Процитовано 9 April 2013. 
  60. Russians Selectively Blocking Internet. The New York Times. 31 March 2013. Архів оригіналу за 20 January 2016. Процитовано 21 February 2017. 
  61. Роскомнадзор готов заблокировать "Википедию". Коммерсантъ. Архів оригіналу за 4 August 2019. Процитовано 2019-08-04. 
  62. Russia threatens to block Wikipedia. The Independent (en). 2015-08-21. Архів оригіналу за 23 August 2015. Процитовано 2019-08-04. 
  63. Роскомнадзор пригрозил "Википедии" блокировкой. РИА Новости (ru). 8 August 2015. Архів оригіналу за 4 August 2019. Процитовано 2019-08-04. 
  64. Спорную статью "Википедии" отредактировали сами пользователи. govoritmoskva.ru. 25 August 2015. Архів оригіналу за 21 June 2019. Процитовано 2019-08-04. 
  65. Роскомнадзор предписал заблокировать страницу "Википедии". Коммерсантъ. Архів оригіналу за 4 August 2019. Процитовано 2019-08-04. 
  66. Роскомнадзор удалил статью "Википедии" из реестра запрещенных сайтов. Коммерсантъ. Архів оригіналу за 21 June 2019. Процитовано 2019-08-04. 
  67. Российские провайдеры начали блокировку "Википедии". РИА Новости (ru). 25 August 2015. Архів оригіналу за 21 June 2019. Процитовано 2019-08-04. 
  68. Saudi Information Agency. Independent Saudi News. Архів оригіналу за 3 February 2012. Процитовано 23 September 2011. 
  69. en:Wikipedia:List of articles censored in Saudi Arabia
  70. In the Middle East, Arabic Wikipedia Is a Flashpoint — And a Beacon. WIRED. 12 February 2014. Архів оригіналу за 24 June 2018. Процитовано 24 June 2018. 
  71. Institute for War and Peace Reporting (3 June 2008). Syrian youth break through internet blocks. Архів оригіналу за 9 March 2012. Процитовано 1 February 2010. 
  72. Wikipedia blocked in Turkey. Turkey Blocks. 29 April 2017. Архів оригіналу за 1 May 2017. Процитовано 1 May 2017. 
  73. Turkish authorities block Wikipedia without giving reason. BBC News. 29 April 2017. Архів оригіналу за 29 April 2017. Процитовано 29 April 2017. 
  74. Wikipedia blocked across Turkey. Hurriyet Daily News. 29 April 2017. Архів оригіналу за 6 August 2017. Процитовано 29 April 2017. 
  75. Vikipedi sansüre isyan etti. BirGün (Turkish). 19 June 2015. Архів оригіналу за 4 May 2017. Процитовано 29 April 2017. 
  76. 19, ARTICLE (April 29, 2019). Turkey: Two years without Wikipedia. ARTICLE 19. Архів оригіналу за 8 May 2019. Процитовано April 29, 2019. 
  77. У Туреччині після 2,5 року скасували блокування Wikipedia. ТСН.ua (uk). 2020-01-16. 
  78. Arthur, Charles (8 December 2008). Wikipedia row escalates as internet watchdog considers censoring Amazon US over Scorpions image. Guardian News and Media Limited. Архів оригіналу за 5 September 2013. Процитовано 8 December 2008. 
  79. Wikipedia child image censored. BBC News. 8 December 2008. Архів оригіналу за 9 December 2008. Процитовано 8 December 2008. 
  80. IWF statement regarding Wikipedia webpage. Internet Watch Foundation. Архів оригіналу за 7 June 2009. Процитовано 9 December 2008. 
  81. Uzbekistan Blocks Its Wikipedia. RIA Novosti. 17 February 2012. Архів оригіналу за 19 February 2012. Процитовано 21 February 2012. 
  82. The Uzbek Wikipedia is Blocked in Uzbekistan (In Uzbek). RFE/RL's Uzbek Service. 16 February 2012. Архів оригіналу за 28 May 2012. Процитовано 14 July 2012. 
  83. Wikipedia Articles in Uzbek Blocked. RFE/RL's Uzbek Service. 16 February 2012. Архів оригіналу за 21 February 2012. Процитовано 21 February 2012. 
  84. Venezuela's crisis of political legitimacy has rocked Wikipedia — and might have led to its blocking · Global Voices. Global Voices (en). 2019-01-15. Архів оригіналу за 21 January 2019. Процитовано 2019-01-21. 
  85. Wikipedia blocked in Venezuela as internet controls tighten. NetBlocks (en-US). 2019-01-12. Архів оригіналу за 13 January 2019. Процитовано 2019-01-13. 
  86. Venezuela Blocks Wikipedia After Maduro 'Ousted' From Article, Internet Watchdog Says. Haaretz (en). 2019-01-13. Архів оригіналу за 14 January 2019. Процитовано 2019-01-13. 
  87. Фіона Гіл про російське втручання у Венесуелі//УНІАН, 13 листопада 2019

Посилання[ред. | ред. код]

Див. також[ред. | ред. код]